Se spune că viața este o călătorie a cărei destinație nu o cunoaștem. Se vorbește foarte mult despre cum să ne asigurăm o viață mai bună, cum să zâmbim mai mult și să ne bucurăm de fiecare moment. Însă, se vorbește foarte puțin despre momentul sfârșitului.

Când vine acest sfârșit și cum vine, nimeni nu știe și nu poate prezice. În anumite cazuri, sfârșitul ne poate lua prin surprindere, ceea ce este mult mai dureros decât atunci când sfârșitul poate fi anticipat. Poate fi vorba chiar despre un deces in strainatate, caz în care trebuie să demarăm o procedură diferită față de cea obișnuită.

Mulți cetățeni români au ales să înceapă o nouă viață pe meleaguri străine. Unii dintre aceștia au plecat cu gândul să nu se mai întoarcă… alții au plecat doar să își întrețină familiile și să revină acasă, într-o bună zi.

Însă, așa cum spuneam mai devreme… ce se întâmplă când sfârșitul ne ia pe nepregătite, când ne aflăm pe meleaguri străine?

Dacă te afli în situația de a fi pierdut pe cineva drag într-o țară străină, există firme specializate în repatriere decedati care îți pot alina durerea și să îți ofere liniștea de care ai nevoie, preluând din responsabilitățile tale.

Cu toate acestea, vrem să îți prezentăm în continuare procedura care trebuie demarată, în cazul în care ai de-a face cu un deces in strainatate.

Procedura necesara in cazul unui deces in strainatate

Decesul în străinătate poate fi neprevăzut sau anticipat. Însă, indiferent de caz, apar anumite griji în plus față de cazul în care decesul ar fi avut loc în România.

Dacă te afli într-o astfel de situație, iar responsabilitatea cade pe umerii tăi, trebuie să știi că autoritățile statului unde a avut loc decesul, împreună cu cele române și cu companiile de repatriere decedați sunt dispuse să te ajute.

Pasul 1: Constatarea decesului

Orice deces in strainatate trebuie anunțat la autoritățile din țara în care s-a produs. În cazul în care decesul s-a produs în condiții necunoscute sau violente, autoritățile sunt obligate să solicite unei instituții medicale autorizate să efectueze autopsia anatomo-patologică, pentru a putea investiga cazul. În acest caz, autopsia trebuie efectuată prin lege, indiferent de dorința familiei.

Dacă decesul in strainatate a fost anticipat, iar persoana a murit din cauza unei boli sau în condiții naturale, medicii trebuie să efectueze autopsia anatomo-patologică. Însă, în acest caz, dacă familia nu dorește efectuarea autopsiei, trebuie să depună o cerere în scris către spitalul respectiv.

Pasul 2: Întocmirea documentelor

Pentru orice deces in strainatate, este necesară eliberarea anumitor documente de către autoritățile din statul în care acesta s-a produs. Actele sunt necesare pentru repatrierea răposatului în România.

Repatrierea trebuie efectuată cu un autoturism dotat cu instalație frigorifică, special pentru astfel de cazuri. Transportul va fi oferit de firma de repatriere decedați, care se poate asigura de întocmirea tuturor documentelor necesare pentru transportul funerar.

Documentele necesare pentru repatriere, în cazul unui deces in strainatate, sunt:

  • Certificat constatator al decesului, eliberat de spital;
  • Certificat de îmbălsămare, eliberat de spital;
  • Certificat de deces internațional eliberat de autorități (sau românesc, eliberat în urma constatării decesului la ambasada sau consulatul României din respectivul stat);
  • Pașaport mortuar, eliberat de autorități;
  • Autorizație pentru transportul funerar, aparținând firmei care efectuează transportul.

Prin apelarea la o companie specializată în transport funerar internațional, te vei elibera de grija întocmirii acestor documente, precum și de obținerea autorizației de transport. Nici nu va fi necesară deplasarea ta în țara în care s-a produs decesul.

De regulă, după solicitarea aducerii în țară a corpului neînsuflețit, întreaga procedură, inclusiv transportul, durează cel mult 72 de ore.

Se poate prelungi acest interval doar în cazul în care decesul in strainatate a avut loc în condiții suspecte și este necesară efectuarea unei autopsii amănunțite pentru investigarea cazului.

Pasul 3: Transcrierea certificatului de deces emis în străinătate

În cazul în care familia persoanei decedate nu dorește să anunțe decesul către consulatul sau ambasada României din țara în care a avut loc, așa cum spuneam la pasul anterior, se va elibera un certificat de deces internațional, de către autoritățile străine.

Certificatul de deces in strainatate va cuprinde, obligatoriu, date precum: nume și prenume, data și locul nașterii, data și locul decesului și numele părinților persoanei decedate.

Aceste informații nu trebuie să conțină greșeli, deoarece în caz contrar acesta trebuie modificat prin supralegalizare, fapt ce va aduce costuri și timp în plus.

Pe baza certificatului de deces internațional și a documentelor de repatriere menționate mai devreme, va fi eliberat certificatul de deces românesc de către autoritățile din România. Însă, pentru eliberare, certificatul internațional trebuie transcris, cu aprobarea Primăriei localității de domiciliu a persoanei decedate.

Eliberarea certificatului românesc trebuie efectuată la maxim 6 luni de la eliberarea certificatului de deces internațional. Această procedură revine familiei și poate fi efectuată după înmormântare.

Cum se face transcrierea certificatului internațional?

  • La un traducător autorizat, certificatul emis în străinătate va fi  tradus integral;
  • La un notar public, trebuie legalizate traducerea și copia certificatului de deces internațional;
  • La xerox trebuie făcute copii după: certificatul de naștere și de căsătorie (dacă e cazul) al persoanei decedate, buletinul sau pașaportul răposatului și buletinul solicitantului.

Așadar, în urma demarării procedurii de mai sus, iată lista cu actele necesare eliberării certificatului de deces românesc:

  • Certificatul de deces internațional, în original și copie legalizată;
  • Traducerea legalizată a certificatului de deces internațional, în original;
  • Buletinul solicitantului, în original și copie;
  • Buletinul sau pașaportul persoanei decedate, în original și copie;
  • Certificatul de naștere și căsătorie (după caz) al persoanei decedate, în original și copie;
  • Cerere de transcriere a decesului, completată și semnată.

Dosarul cu aceste documente se depune la Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (SPCLEP) din localitatea de domiciliu a persoanei decedate.

Suntem alături de tine în cazul unui deces in strainatate

De peste 11 ani, oferim alinare și îndepărtăm grijile persoanelor care se confruntă cu demararea procedurii în urma unui deces in strainatate.

Dacă ai pierdut o persoană dragă în orice țară de pe teritoriul Uniunii Europene, permite-ne nouă să ne ocupăm de întreaga procedură de eliberare a documentelor și de efectuarea transportului persoanei decedate, în cele mai bune condiții.

Pentru mai multe detalii, contactează-ne folosind datele noastre de pe pagina de contact.